طرز تهیه خورش نخود آله

طرز تهیه خورش نخود آله ساده و خوشمزه کاشانی

طرز تهیه خورش نخود آله چگونه است؟ خورش نخود آله یکی از غذاهای اصیل و سنتی کاشان است که در بین ایرانیان طرفداران زیادی دارد، این خورش خوشمزه در یزد و دزفول نیز تهیه می شود و به خورش دزفولی یا خورش یزدی معروف است. برای آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش نخود آله با سایت آموزشی مگ سام همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
نخود ۱ پیمانه
مغز ران گوسفند یا گوساله ۴۰۰ گرم
پیاز ۳ عدد
لیمو عمانی ۴ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی رنده شده ۵ عدد
زعفران ۲/۱ قاشق سوپ‌خوری
روغن به مقدار کافی
چوب دارچین ۲ تکه
گل محمدی ۲ عدد
نمک، فلفل، زردچوبه، ادویه کاری به مقدار لازم

طرز تهیه خورش نخود آله

مرحله اول

برای تهیه خورش نخود آله ابتدا نخودها را چند ساعت در آب خیس کنید تا نفخ آنها گرفته شود سپس آبکشی کنید سپس نخودها را روی تخته بریزید و با وردنه آنها را بغلطانید تا پوسته آن جدا شده و شکافته شود.

نکته: آله در زبان محلی کاشانی به معنای نصف و نیمه است، بنابراین در این خورش نخود را از وسط نصف می کنند.

مرحله دوم

حالا لیمو عمانی را با چنگال سوراخ کرده و به همراه ۲ لیوان آب روی آتش بگذارید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بجوشد سپس از روی حرارت بردارید و ۲ ساعت در همان آب بماند تا خیس بخورد.

مرحله سوم

سپس پیاز را نگینی خرد کرده و در قابلمه مناسبی روغن به مقدار کافی ریخته و روی اجاق قرار می دهیم و پیاز را تفت می دهیم تا نرم و شفاف شود سپس زردچوبه را اضافه می کنیم تا پیاز رنگی شود.

ادامه مطلب  طرز تهیه حلوای کفگیری تبریزی خوشمزه در خانه

مرحله چهارم

سپس گوشت خرد شده را به پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا آب گوشت خوب کشیده شود، سپس گوجه فرنگی پوره شده و سپس نخود فرنگی را اضافه کنید و بگذارید چند دقیقه با هم بپزند.

طرز تهیه خورش نخود آله

مرحله پنجم

حالا ۵ پیمانه آب به مواد اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید، وقتی آب چندین بار جوشید و چ جوش زد حرارت را کم کنید و در قابلمه را ببندید و اجازه دهید گوشت و نخود کاملا بپزند.

مرحله ششم

در نیم ساعت آخر پخت داخل تابه کوچکی روغن بریزید و یک قاشق رب را روی حرارت ملایم تفت دهید و وقتی رنگ آن تغییر کرد به همراه زعفران به خورش اضافه کنید.

مرحله هفتم

در این مرحله لیموهای عمانی را که خوب خیس کرده اید از آب خارج کرده و به خورش اضافه کنید سپس نمک و فلفل و یک چوب دارچین را اضافه کنید و اجازه دهید خورش خوب بجوشد و کاملا جا بیفتد.

نکته: نمک باعث می شود که گوشت مدت طولانی تری بپزد، پس در آخر آن را به خورش اضافه کنید تا پروتئین و طعم گوشت حفظ شود.

مرحله هشتم

در چند دقیقه آخر گل ها را اضافه کنید و بگذارید چند دقیقه بجوشد و بعد از اینکه خورش غلیظ شد چوب دارچین و گل ها را بردارید و از روی حرارت بردارید. حالا خورش را در ظرف مناسبی بریزید و با برنج ایرانی و دورچین سرو کنید.

حتما ببینید

طرز تهیه ساندویچ گوشت بندری

طرز تهیه ساندویچ گوشت بندری خوشمزه با طعم عالی

طرز تهیه ساندویچ گوشت بندری چگونه است؟ ساندویچ گوشت بندری یکی از غذاهای خوشمزه و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *